Седемте урока ....
Речта на г-н Гатоу
Седем урока:
объркване, класова позиция, равнодушие, емоционална и интелекруална зависимост,
условна самооценка и непрестанно наблчдение. Всички тези уроци са отлична
подготовка за перманентната принадлежност към низшите класи. Те завинаги
лишават хората от способността да открипт собственип си уникален гений. С
времето това обучение е надраснало първоначалната си цел да конттролира
бедните. След вториро десетилетие на XX век разрастването на училищната
бюрокрация и по-малко явното умножаване на цяла плеяда от индустрии, които
черпят облаги от училището в този му вид, дават повод то да се разшири,
включвайки в хватката си и деца на средната клас. Като се има в предвид, че
децата учат тези уроци ден след ден, не е чудно, че
нацията ни е в криза.
Естеството й обаче е много различно от обрисуваното в медиите. Младите хора са
безразлични към света на възрастните и към бъдещето, както и към почти висчко
останало, освен към разсейването с играчки и насилието. Бедни или богати,
учениците, които ще навлязат в XΙ век, не могат да се концентрират задълго
върху нищо; те нямат адекватно чувство за изтекло и предстоящо време. Те са
недоверчиви по отношение на всякаква близост, подобно на децата на разведени
родители, каквито всъщност са (защото сме ги развели с изключително важното за
тях внимание на родителите); те мразят да остават сами и са жестоки,
материалисти, зависими, пасивни, насилници, плахи пред непознатото,
пристрастени към разсейване. В нашето светско общество училището се е превърнало в заместител на църквата и точно като нея изисква поученията му да се приемат за вяра. Институционализираното образование има разрушително влияние върхи децата. Никой не оистава непокътнат след запознанството си със седемте урока – дори учителите. Този метод е антиобразователен по самата си същност. Това е железният закон на институационалното образование – то е бизнес, който не се подчинява нито на обикновената счетоводна логика, нито на рационалния скалпел на конкуренцията.
След акто преподавах училищетн манталитет през целия си съзнателен живот, стигнах до заключението, че единственото учебно съдържание на масовото образование се крие в неговия метод. Не се заблуждавайте, че най-важното за образованието на детето вие е да има добра учебна програма, обурудване или учители. Училищните уроци пречат на децата да осъществят важни срещи със себе си и своето семейство, от които учат уроците за лична мотивация, упоритост, самостоятелност, смелост, достойнство и любов. Тук спада и един от най-важните уроци на семейния и социалния живот – как да се грижиш за дугите и да им бъдеш полезен.